Selamat tinggal Indonesia - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Danique Mulder - WaarBenJij.nu Selamat tinggal Indonesia - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Danique Mulder - WaarBenJij.nu

Selamat tinggal Indonesia

Door: Danique Mulder

Blijf op de hoogte en volg Danique

26 Juli 2014 | Indonesië, Sanur

Zo hier is het dan, het aller aller laatste verhaal vanuit Indonesië. Binnen korte tijd vliegen we terug vanuit Bali en zetten we weer voet op Nederlandse bodem. Time to get back to normal life again unfortunately.
Het is erg jammer weer terug te moeten naar Nederland want het was een super tijd hier, daarentegen zal het ook weer heerlijk zijn om iedereen weer te kunnen knuffelen en natuurlijk te spelen met mijn kleine rakker Kiko.

Bali was een hele andere en vooral mooie ervaring om mee te maken dan Java. De cultuur is hier zo verschillend en prachtig. Overal waar je kijken kunt zie je beeldjes waar mensen meerdere malen per dag offertjes voor de Goden brengen. Alles in Bali draait om het Hindoeïsme; het gelukkig stemmen van de Goden door middel van bidden, offers en het lichaam wassen met heilig rijstwater want alles moet in evenwicht zijn. Elke streng gelovige hindoe draagt iedere dag bloemetjes achter zijn oor ten teken van geluk voor vandaag, vrede en eerbetoon aan het geloof. Leuk om te weten is ook dat de Balinese vrouwen erg sterk zijn, ze kunnen wel 50 kg op hun hoofd dragen. Dit vraag jaren van training en ze starten hier al mee van kleins af aan.
We zijn onze reis door Bali begonnen in het noorden, in het plaatsje genaamd Lovina. Lovina staat bekent om zijn zwarte stranden en is de thuishaven voor de dolfijnen, daarnaast kun je er snorkelen en duiken. Met enige twijfel hebben we toch gekozen om de tour bij zonsopgang te doen om de dolfijnen te spotten, aangezien we van veel mensen hadden gehoord dat je daarmee geluk moest hebben omdat er bij zonsopgang wel 60 bootjes de zee op varen voor een blik op diezelfde dolfijnen. Na lang wachten zonder dolfijnen besloten we de schipper terug te laten varen. Toen we echter op onze terug tocht waren hadden de dolfijnen toch besloten zich alleen aan ons te laten zien en zwommen ze met ons bootje mee, geweldig om ze van zo dicht bij te mogen bewonderen! Naast de dolfijnen was de zonsopgang ook ergugg.. mooi om te zien. Na het spotten van de dolfijnen hebben we een tochtje gemaakt naar de haven waar weer een bootje op ons lag te wachten om te gaan snorkelen bij het nationaal park in het Westen van Bali.

Na 4 dagen in Lovina zijn we wat meer naar het Zuid- Oosten afgereisd naar Candidasa. Een erg rustig plaatsje waar van alles te beleven valt. In Candidasa hebben ook even tijd gehad om wat meer onze rust te nemen. Tussen de dagen met tripjes door namen iedere dag een rustdag, dat was heerlijk. Vanuit Candidasa zijn we één dag naar Ubud gegaan. Ubud is erg gezellig, wat touristischer dan Candidasa en ligt in het binnenland. We zijn ’s ochtends meteen naar het olifantenpark geweest, het was er erg rustig en omdat we de eerste bezoekers van die dag waren hebben we mogen kijken naar het wassen van de olifanten. Daarna een ritje van een half uur door de jungle, fantastisch!
Vanuit de olifanten zijn we naar het centrum van Ubud gereden om onderweg een stop te maken bij een kunstgalerij, een traditionele houtsnijder en een koffieplantage waar we dan eindelijk de originele kopi Luwak hebben geproefd. Aangekomen in het centrum van Ubud hebben we een bezoek gebracht aan de mockey forest, waar we helaas wel in de regen doorheen hebben moeten lopen. Daarna een middaglunch en souvenirshops spotten in het centrum om ’s avonds op advies van je reisgids iets te eten in een van de hotels die aan een mooie kloof zouden liggen. Ja een mooi hotel was het zeker maar ook met een leuke prijs en voor binnenkomst een controle rond de auto om te kijken of we geen bommen bij ons hadden. Eerst was het plan om in het hotel ons avondeten te nuttigen maar na een blik op de menukaart werden het twee schaaltjes lumpia’s en twee drankjes (het goedkoopste van de kaart) waarna we een rekening van maar liefst 28 euro moest betalen!! Erg veel voor wat we te eten en te drinken kregen maar wel weer een ervaring rijker.
Ook hebben we nog een dagje met een scooter door Candidasa getuft en zijn we naar het waterpaleis Tirtagangga geweest. Natuurlijk waren we eigenwijs en hadden we geen helm opgezet, al snel werden we aangehouden door de politie die Steven mee nam naar een hokje voor het uitschrijven van een bon. Steeds als Steven geld wilde pakken mocht hij niet op staan want dan zouden de mensen op straat zien dat hij geld moest betalen. Ook probeerde de agent hem nog twee helmen te verkopen maar daarin is hij niet geslaagd. Op de terugweg was het weer hetzelfde riedeltje en werden we door weer een andere agent aangehouden. Deze wilde zijn zonnebril ruilen met die van Steven want hij had ‘een èchte van de USA’ naar eigen zeggen. Als ze zonnebrillen zouden ruilen zou hij net doen alsof het niet gebeurd was en mochten we verder rijden. Natuurlijk hebben we de zonnebrillen niet geruild want een Dolce & Gabbana bril voor een goedkope uit een winkeltje aan straat staat absoluut niet gelijk aan elkaar. Hij heeft ons daarna gelukkig laten gaan. Wat hebben wij gelachen toen we terug waren in ons hotel.

In Candidasa hadden we nog wel 2 weken kunnen vertoeven maar na 6 dagen was het helaas weer tijd om verder te gaan. Op naar Gili Meno; één van de drie kleine eilandjes in de buurt van Lombok. Dit was ècht relaxen en genieten van de stilte. Op de Gili eilanden mogen geen motorvoertuigen of auto’s rijden wegens bescherming van de natuur en dus wordt alles er te voet of met paard en wagen gedaan. Ook het douchen is met zout water en alles hotels/ huisjes op de eilanden moeten van natuurlijk materiaal gebouwd zijn dat te vinden is op de eilanden. Dit geeft de eilanden een erg gezellig, primitief en leuk sfeertje! Op Gili Meno heb ik ook mijn eerste fundive gedaan. Wauw! In één woord geweldig!! De duik ging heel goed, we hebben erg veel verschillende soorten vissen gezien, kleine inktvissen, mooie koralen en wel zeker 6 zeeschildpadden die bijna net zo groot waren als ik.

Gisteren zijn we aangekomen in Sanur van waaruit we ook vertrekken naar de luchthaven. Nu nog even een paar daagjes rustig en en wat zonnen, zodat jullie ook kunnen zien dat we bruin zijn geworden. Bali was ècht heel erg mooi en is zeker een aanrader om naartoe te gaan. In elke plaatsje heeft zijn charme en er valt steeds weer iets anders te beleven, je moet echter niet naar Bali als je de mooie stranden op wil zoeken want dat is niet wat Bali mooi maakt.

Wij hopen dat jullie nog genoten hebben van de laatste twee verhalen, bedankt voor het lezen en bij deze zeggen we weer tot ziens in Nederland.

• 26 Juli 2014 - 10:56

Ted En Nellie:

Daanie mooi verslag, toch weer heel anders te zien, ervaren en genieten.
    Geniet nog effe, maar dat loopt wel los, heb ik gelezen.
    het was toch een schitterende tijd en waarschijnlijk toch nog te kort.
    DE pot kroet steit veur dich klaor en de bruudjes auck, haha

• 26 Juli 2014 - 12:39

Margo :

Ha Danique, ik heb genoten van jouw prachtige verhalen. Wat heb je veel gezien en meegemaakt.
    Geniet samen nog van de laatste dagen in Indonesië.

• 26 Juli 2014 - 19:00

José Hietkamp:

Hoi Danique,

Fijn te lezen dat jullie hebben genoten van deze vakantie. Wat heb je veel meegemaakt!
    We wensen je een hele goede reis terug en zien je snel een keertje verschijnen. De raapsteeltjes liggen op je te wachten haha.

Groetjes uit Kilder

• 26 Juli 2014 - 23:11

Helma:

Hoi Danique en Steven.

Fantastisch dat jullie dit met zijn tweetjes beleven. Ik weet zeker dat jullie dit niet gauw zullen vergeten. Bali is prachtig!
    Jullie hebben volgens mij echt wel bijna alles daar gezien en ervan genoten. Ik geloof dat ik er nog eens naar terug moet gaan

• 29 Juli 2014 - 10:12

Jeanne:

Ha Danique en Steven.
    Heerlijk samen vakantie gevierd en wat een belevenis daar in Indonesie!
    Het zit er weer op en je bent een super ervaring rijker. Ik heb genoten van je verhalen en zeker enkele dingen herkend.Goede reis terug en we
    drinken gauw een wienke samen. xx